Plus/Miinus -systeemi [äännestys]

Foorumin päävalikkoonYlläpito ja tekniikka › Plus/Miinus -systeemi [äännestys]

Storyteller

13.01.10 klo 14:46 - linkitä tähän kommenttiin: #

Harmi ettei tällä foorumilla voi tehdä äännestyksiä muutakuin manuaalisesti. Jokatapauksessa Haluaisin kysyä mitä mieltä tykkiläiset ovat siitä, pitäisikö plus/miinus systeemin näyttää kuka on jakanut miinukset ja kuka plussat? Laittakaa toki myös perustelua miksi, mutta sen takia pidän tämän äännestyksenä, jotta saataisiin enemmän vastauksia. Koska jos tämä olisi vain normaali kysely päätyisi se lähinnä kahden erimieltä aiheesta olevan käyttäjän väliseksi taistoksi. Äännestyksen avulla nähdään kuinka moni olisi asiasta kiinnostunut.

Toki voitte myös esittää parempia vaihtoehtoja ja jos löydetään jonkunlainen kompromissi erimieltä olevien kanssa niin sehän on aina plussaa.

Itse olen oman ehdotukseni puolesta. Eli siis käyttäjän nimi (mahdollisesti myös perustelut) tulisivat näkyviin jonnekkin, joko vain kyseiselle käyttäjälle tai sitten kaikille. En ole asian puolesta siksi, että voitaisiin aloittaa riitoja, vaan ihan mielenkiinnosta ja uteliasuudesta. Omasta mielestäni se lisää mielenkiintoa foorumia kohtaan ja antaa tietynlaisen kuvan tätä systeemiä käyttävistä käyttäjistä. Myös trollimiinustajat saataisiin helposti kuriin näin.

Hellblazer
Käyttäjä
131 viestiä

13.01.10 klo 15:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vaikuttaa hyvältä systeemiltä, minun puolestani tulee "jaa"-ääni. Tämä tosin saattaa altistaa jotkut foorumilaiset satunnaisten pelleilijöiden itkupotkuraivareiden kohteeksi, mutta edut olisivat selkeästi haittoja suuremmat.

barros
Käyttäjä
1417 viestiä

13.01.10 klo 15:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Mahdottoman toteutuksen (=laiskuuden, bugisuuden-korjaamisvaatimukset) takia en lähtisi semmoista uutta systeemiä nykyisen kanssa kilpailuttamaan nykyisen yhtenäisen ja toimivan kanssa. Tuossa ohessahan tuo on minulle ollut vain mukava lisä, jota katsella viestien asiasisällön kanssa.

Kuitenkin tuollainen innovatiivinen kehitystyö ja edistyksellinen ote kommenteissa tällä forumilla olisi melkoisen iso juttu loppupeleissä. Hyöty kohdistuisi forumin lisäksi myös käyttäjän suuntaan, joka lisäisi todennäköisesti edelleen innostusta käyttöä kohtaan ja ladella kommenttia. Näkisipä vihdoin myös, kuinka paljon viestien lukijat pitävät tai eivät pidä mistäkin asiasta. Pelkän listauksen mukana olisi tosiaan hyvä tulla myös perusteluja, joihin voisi mahdollisesti myös puuttua sille erikseen tarkoitetussa topikissa. Periaatteessa olen tämän myönteisen muutosten kannalla tässä tapauksessa ja olettaen, että nykyinen on pysyvän luonteinen systeemi, josta kammeta ylös.

Trinity
Käyttäjä
421 viestiä

13.01.10 klo 15:47 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tjaa-a, mitäpä tähän sanoisi. En näe systeemissä mitään varsinaista haittaa mutta en sen suurempaa hyötyäkään. Tietysti trollimiinustajien kitkeminen on kannatettavaa, mutta ketä loppujen lopuksi jaksaa häiritä omassa tai toisen viestissä miinus tai pari. Jos asiallisia tai muuten hyviä viestejä poistuisi trollien seurauksena niin tilanne olisi tietenkin eri. Kuitenkaan näin ei ole tainnut käydä, ja viestit on aina ehditty pelastamaan järkikäyttäjien toimesta.

Muutenkin jokainen tekee virheitä ja suuriosa on saattanut antaa miinuksen silkasta kyllästymisestä/ärtyneisyydestä/vittumaisuudesta/suuttumuksesta. Myönnän suoraan antaneeni aikoinani miinusta Sulon postaamille "miespatsaille", jotka nauttivat tuolloin 20:stä plussastaan. Joten en nähnyt sen suurempaa ongelmaa toiminnassani. Nykyään pyrin ehdottomasti jättämään kaiken muun kuin trollauksen omaan arvoonsa.

Siksipä ehdottaisin lisäystä systeemiin, jossa vandalismista annettavaa miinusta perustelisi vain vaikkapa "vandalismia" pikavaihtoehdolla. Mukana olisi tietenkin myös "muu syy?" kohta, johon saisi perustella tarkemmin syynsä miinustaa. Pontti on kuitenkin, että miinustamista saisi harrastaa vasta, kun jommankumman vaihtoehdon on täyttänyt. Mikäli ylläpitäjät tai moderaattorit eivät pidä viestiä vandalismina niin... en tiedä oikeastaan, he päättäkööt rangaistuksesta.

Muussa tapauksessa, eli vain uteliaisuuden tai mielenkiinnon helpottamiseen, en usko systeemin hyödyllisyyteen, ja muutoksen tekeminen antaisi ylläpidolle turhaa työtä

Storyteller

13.01.10 klo 16:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Trinity kirjoitti:

Siksipä ehdottaisin lisäystä systeemiin, jossa vandalismista annettavaa miinusta perustelisi vain vaikkapa "vandalismia" pikavaihtoehdolla. Mukana olisi tietenkin myös "muu syy?" kohta, johon saisi perustella tarkemmin syynsä miinustaa. Pontti on kuitenkin, että miinustamista saisi harrastaa vasta, kun jommankumman vaihtoehdon on täyttänyt. Mikäli ylläpitäjät tai moderaattorit eivät pidä viestiä vandalismina niin... en tiedä oikeastaan, he päättäkööt rangaistuksesta.

Tuo on mielestäni oikein hyvä idea, muistelisin joskus miettineen samankaltaista hommaa. Enkä usko, että tuollaisen systeemi lisäys tähän ideaan olisi kovin vaikea homma.

T-800

13.01.10 klo 17:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nykyinen systeemi on ihan hyvä. Itse en enää kyllä miinuksia jaa, paitsi jos kysessä on selkeää paskaa.

Storyteller

13.01.10 klo 17:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

T-800 kirjoitti:

Nykyinen systeemi on ihan hyvä. Itse en enää kyllä miinuksia jaa, paitsi jos kysessä on selkeää paskaa.

Nykyinen systeemi on kyllä hyvä, mutta omasta mielestäni tämän idean lisääminen tekisi siitä vielä paremman ja hyödyllisemmän ainakin jos tuota Trinityn ehdotusta käyttää. Ja jollei tuo hyödyllisyys ketään kiinnosta, niin suomalaiset ovat yleisesti ottaen sen verran uteliaita, että uskoisi heitä kiinnostavan kuka antaa mitäkin. Pieni asiahan tuo loppujen lopuksi on (paitsi jos viesti kerää -5), mutta on silläkin oma viihdyttävyytensä.

rillijulle
Moderaattori
3847 viestiä

13.01.10 klo 18:28 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse en näe plussaajien/miinustelijoiden paljastamisessa mitään järkeä. Enemmän se eripuraa toisi kuin hyötyä. Ja ei täällä oikeasti ole trollimiinustelijoita paljoa, mitä nyt joskus joku saattaa (esimerkki) 10 plussaan laittaa yhden miinuksen silkasta kettumaisuudestaan. Mielestäni foorumilta piiloon miinustelusta joutuvat viestit ovat tähän asti sinne kuuluneetkin.

Sen verran vielä, että tästä asiasta on jo ketju ja tätä asiaa on puitu useasti aikaisemminkin, joten eikö sen voisi jo antaa olla? Nykysysteemi toimii.

Storyteller

13.01.10 klo 19:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

rillijulle kirjoitti:

Itse en näe plussaajien/miinustelijoiden paljastamisessa mitään järkeä. Enemmän se eripuraa toisi kuin hyötyä. Ja ei täällä oikeasti ole trollimiinustelijoita paljoa, mitä nyt joskus joku saattaa (esimerkki) 10 plussaan laittaa yhden miinuksen silkasta kettumaisuudestaan. Mielestäni foorumilta piiloon miinustelusta joutuvat viestit ovat tähän asti sinne kuuluneetkin.

Sen verran vielä, että tästä asiasta on jo ketju ja tätä asiaa on puitu useasti aikaisemminkin, joten eikö sen voisi jo antaa olla? Nykysysteemi toimii.

Mitään äännestystä ei ole koskaan ollut, joten mielestäni olisi aika tehdä äännestys, jotta saataisiin selville kuka kyseistä asiaa haluaa. Teikäläisellä ei ilmeisesti ole mielenkiintoa nähdä kuka miinuksia ja plussia jakaa, mutta minulla on ja luultavasti osalla muullakin. Näin saamme selville, ketkä ovat samaa mieltä asiasta ja asiaa voidaan harkita totisemmin.

Ja teikäläinen ei välttämättä ole joutunut trollimiinustelijoiden kohteeksi, mutta meikäläiseltä jokainen viesti kerää vähintään 2 miinusta, mutta usein ne toki korjataan muiden käyttäjien toimesta. Ei sillä, ettäkö tuo minua haittaisi liikaa mutta uteliasuudesta olen erittäin kiinnostunut näkemään nämä henkilöt ja muutenkin yleisesti ottaen kiivaassa keskustelussa plussia ja miinuksia jakavat.

En henkilökohtaisesti aloittaisi riitoja miinusten jakajien kanssa, mutta mielstäni pieni eripura ei ole pahitteeksi. Tulisipahan foorumilla joskus aktiivisempaa keskutelua ja onhan asialla myös toinen puoli jos perustelu toiminto lisätään. Tällöin kyseinen käyttäjä tietää mikä viestissä on väärin ja mitä muuttaa tulevaisuudessa.

doomsdaymachine
Käyttäjä
1583 viestiä

17.03.10 klo 22:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Itse oon huomannu että useimmat mun viesteistä saa miinuksen vaikka miten hyvän viestin ikinä kirjoittaisin. Onkohan kyse trollimiinuksista vai onkohan mulla salainen vihamies? Jos on niin tulkoon esiin. Saankohan nyt miinuksia?

Storyteller

18.03.10 klo 12:04 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

Itse oon huomannu että useimmat mun viesteistä saa miinuksen vaikka miten hyvän viestin ikinä kirjoittaisin. Onkohan kyse trollimiinuksista vai onkohan mulla salainen vihamies? Jos on niin tulkoon esiin. Saankohan nyt miinuksia?

Trollimiinustajia, sekä vihamiehiä löytyy tältä foorumilta ikävä kyllä jokusen verta. Mitä enemmän eriävempiä mielipiteitä omaat, sitä enemmän miinuksia tulet saamaan. Ja pahinta tässä on se, että suurinosa tulee ihan vakiokäyttäjiltä, eikä trollaajilta. Mutta, jos kerran tykissä kasvottomuutta pidetään hyvänä asiana, niin ota ihmeessä ilo irti.

doomsdaymachine
Käyttäjä
1583 viestiä

19.03.10 klo 15:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

En oo varma mistä kaikesta saan miinuksia. Vihamiehiä, vihaako joku mun kommentteja vai onko se tuo paris hiltonin avatar joka niin ärsyttää joitakin tykkiläisiä? Vai ärsyttääkö jotakuta plussat mun kommenteissa sen verran että se eka plussa on saatava pois. Myönnettään pois on tuolla ketjuissa joitakin älyttömiä viestejä multa, mutta se on vain 0,1 prosenttia kaikista mun viesteistä.

Storyteller

19.03.10 klo 15:39 - linkitä tähän kommenttiin: #

doomsdaymachine kirjoitti:

En oo varma mistä kaikesta saan miinuksia. Vihamiehiä, vihaako joku mun kommentteja vai onko se tuo paris hiltonin avatar joka niin ärsyttää joitakin tykkiläisiä? Vai ärsyttääkö jotakuta plussat mun kommenteissa sen verran että se eka plussa on saatava pois. Myönnettään pois on tuolla ketjuissa joitakin älyttömiä viestejä multa, mutta se on vain 0,1 prosenttia kaikista mun viesteistä.

Hiltonin avatari varmasti ärsyttää kaikkia, mutta ei se mielestäni ole syy jakaa niitä. Jotkut voivat miettiä plussia saaneista viesteistä, että: "Ei tämä kyllä mitään plussia ansaitse" tai muuten vain ovat erimieltä ja päättävät tasoittaa tilanteen, eikä tuokaan mielestäni ole syy jakamaan miinusta.

Mielestäni koko miinus systeemi voitaisiin nyt ottaa pois käytöstä, kun on moderaattorit jotka poistelevat viestejä. Plus toiminnon saisi jättää kyllä.

Keskustelut