Arjen pienet hyvät niksit ja ideat

Foorumin päävalikkoonLegendaloota › Arjen pienet hyvät niksit ja ideat

Brutus
Käyttäjä
1276 viestiä

01.10.22 klo 18:15 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksinkertaisena ideana vain koota tällaiseen ketjuun ihmisten hyödyllisiä käytännön niksejä ja vinkkejä kaikenlaisista arkisista jutuista, eli jotain tällaista positiivista mistä kuka tahansa voi vähän inspiroitua.

Yhdeltä tutulta lääkäriltä kuulin esimerkiksi tällaisen jutun, että valoisaan aikaan kannattaa viettää mahdollisimman paljon aikaa ulkona jos ei erikseen ole jotenkin sairas olo tai huono ilma. Tämä sen vuoksi että auringonvalo säätelee ihmiskehon toimintaa ja pelkästä sisällä kykkimisestä voi saada ihan sellaisenaankin kaikkia puutosoireita ja häiriöitä, onhan niitä kaikkia valohoitojakin. Tuossa vielä hyvänä lisänä kaikenlainen somessa ja youtubessa luimuilu loppuu kätevästi ainakin siksi aikaa kun puuhastelee jotain mielekkäämpää kaukana koneesta.

Toinen hyvä käytännön vinkki minkä sain oli alkaa tekemään kaikenlaiset hommat pois alta mieluummin liian aikaisin kuin vältellä tai väistellä sitä vaivaa vaikka huonon motivaation tai väsymyksen vuoksi, koska siinä puuhastellessa yleensä vaan virkistyy ja alkaa helposti tekemään samaan syssyyn paljon muutakin. Tälläisellä asenteella säästyy vaikka kuinka paljon aikaa, eikä todellakaan jää mikään kesken tai roikkumaan pitkäksi aikaa niin kuin välillä tuppaa käydä.

Yksi hyödyllinen vinkki minkä joskus kanssa sain kuului, että aina kun olo on levoton tai ketuttaa muuten vaan, kannattaa alkaa nopeasti vaikka leikkaamaan nurmikkoa, siivoamaan, lähteä lenkille ym. tekemään mitä tahansa järjellistä tai hyödyllistä mitä mieleen tulee. Tällä kikalla saa negatiiviset tunteet helposti purettua rakentavasti ennen kuin ne jää muhimaan ja purkautuu jotenkin perseilynä. Pitkällä tähtäimellä tällä saa helposti opetettua omat aivonsa yhdistämään kaikenlaisen ahertamisen positiivisiin juttuihin ja motivoitumaan muutenkin. Tähän lisänä jos netti aiheutta minkäänlaisia tuntemuksia suuntaan tai toiseen, niin kone kiinni ja sama homma, koska netti on pelkkä lelu eikä sen pidä antaa päästä liikaa päähän häiritsemään oikeaa elämää.

Miihkali
Moderaattori
2771 viestiä

01.10.22 klo 19:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Tylsissä juhlissa on usein tarjolla dominokeksejä ja cocktail-tikkuja. Työnnä tikku dominokeksin läpi, ja voit käyttää sitä hyrränä.

Muovisiin jugurtti- ja viilipurkkeihin jää helposti syömäkelpoista ainesta, jota ei saa kaavittua lusikkaan. Anna siis lopuksi vielä koirasi nuolla purkki.

Leuannostoja tehdessä kannattaa jättää kädet hiukan koukkuun ja potkia jaloilla vauhtia. Saat tehtyä useamman noston ja kunto kasvaa kohisten.

Laita likaiset astiat muoviämpäriin ja ämpäri suihkun lattialle. Astiat tulee liotettua samalla vedellä, joka kaiken lisäksi on kuumaa ja saippuakin on siinä valmiina. Vesilasku kiittää!

barros
Käyttäjä
1504 viestiä

01.10.22 klo 21:01 - linkitä tähän kommenttiin: #

Liity s-pankkiin, niin saat bonusta ostoksista eikä tule tilinhoito maksuja tahi muita mätkyjä hoidettavaksi.

Muista juoda vesilasillinen aina kahvin juonnin jälkeen. Munuaiset voi näin paremmin, kun keho saa tarpeeksi nestettä.

Sijoita metsään rahaa, niin perintö on muistaakseni täysin verovapaata jälkipolville.

Kuunnelkaa erilaista rock musiikkia.

Brutus
Käyttäjä
1276 viestiä

02.10.22 klo 09:07 - linkitä tähän kommenttiin: #

Siitä valosta vielä. Ennen nukkumaanmenoa ei kannata plärätä kännykkää tai läppäriä, koska se ruudulta heijastuva tietty kirkas valo pistää kehon tuottamaan adrenaliinia ja virkistää. Kirjojen ja lehtien lukeminen on numero uuno harrastus millä uni tulee, plus ehkä jotkut käsityöt ja ristikot ym. mitä jotkut tykkää tehdä, unohtamatta tietenkään kaikenlaisia sosiaalisia harrastuksia.

Kofeiinin puoliintumisaika on ihmisestä riippuen n. 3-5 tuntia, tarkoittaa että jos vetää naamaansa kupin kahvia neljän aikaan illalla, niin siitä tavarasta on vielä kymmenen aikaan n. 25% sun veressä. Kahvin ja energiajuomien nauttimista kannattaa vähän miettiä tältä kantilta jos haluaa nukkua kunnolla öisin. Itse lakkasin kesästä nauttimasta kahvia n. kolmen jälkeen ja virkeystaso nousi kohisten kun unen laatu parani.

Dekkari
Käyttäjä
277 viestiä

02.10.22 klo 16:32 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos asut talossa jossa on hissi ja hissi on vaikka toisessa kerroksessa, niin kävele portaita pitkin toiseen kerrokseen ja ota hissi siellä. Jossain tapauksessa tuo voi olla vaikka nopeampaa kuin se, että tilaisit hissin ensimmäiseen kerrokseen ja menisit sitten ylös. Lisäksi tuossa kunto kasvaa ja sähköenergiaa säästyy.

Talossa missä asun ei ole hissiä, mutta olen alkanut töissä käyttämään tuota tapaa (olen lehdenjakaja). Tosin saatan kävellä vaikka kolme tai neljä kerrosta jos hissi on siellä. Tuo tosin vie jo vähän enemmän aikaa, mutta sen voi tehdä tilanne kohtaisesti. Mutta, ainakin kunto kasvaa ja energiaa säästyy.

E: Ylipäätään portaita pitkin kannattaa kävellä, jos vain pystyy. Äärimmäisen hyvää hyötyliikuntaa.

Jautsi
Käyttäjä
121 viestiä

03.10.22 klo 12:41 - linkitä tähän kommenttiin: #

barros kirjoitti:

Sijoita metsään rahaa, niin perintö on muistaakseni täysin verovapaata jälkipolville.

Tästä tuli mieleen Aki Kaurismäen elokuva Hamlet liikemaailmassa, jossa Polonius neuvoo Ruotsiin lähtevää poikaansa:
"Jos taas otat lainaa, viivyttele takaisinmaksussa - joskus lainanantaja saattaa yllättäen kuolla ja voit voittaa sievoisen summan."

Kilon jukurttipurkkien tyhjentämiseen meillä käytetään vanhaa niksiä. Kaadetaan purkkiin tuoremehua ja ravistetaan niin saadaan purkista herkullista herajuomaa. Ei kumminkaan hurmejuomaa niinkuin Tuntemattomassa sotilaassa. Kopiksen enkunope kertoi olleensa nuorena Saksassa aupairina. Siellä oli pyritty säästämään vedenkäytössä. Niinpä perheen äiti oli päivällisen jälkeen antanut koiran nuolla paistinpannun puhtaaksi ja todennut: "Nyt sinun ei tarvitse pestä paistinpannua!"

Brutus
Käyttäjä
1276 viestiä

03.10.22 klo 16:10 - linkitä tähän kommenttiin: #

Isot pojat puheli, että näiden kaiken maailman älyvehkeiden kanssa se äly-leima on enemmänkin mielikuvamainontaa ja brändäystä, jolla netillä ja kameroilla ym. viritelty digikrääsä saadaan vaikuttamaan jotenkin yksiselitteisesti edistyksellisemmältä ja paremmalta mitä ne oikeasti onkaan. Omaa aikaa, rahaa ja energiaa voi säästää yksinkertaisesti käyttämällä perinteisiä "tyhmiä" laitteita ja rajaamalla nettijutut kotiin ja läppärille, vaikka näin ehkä herättääkin monissa kummastusta.

JuicyFruity
Käyttäjä
159 viestiä

03.10.22 klo 23:16 - linkitä tähän kommenttiin: #

Hiero shampoot ja saippuat kehoosi ja mene sateeseen seisomaan

Brutus
Käyttäjä
1276 viestiä

19.10.22 klo 19:34 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos tulevan talven apokalyptiset sähkölaskut ja niistä selviäminen huolettaa, niin sähkön kulutuksen säästämiseksi on olemassa ihan käytännöllisiä ja mukaviakin tapoja, kuten ulkoileminen. Jos siis lähdetään oletuksesta, että silloin kun ihminen ei satu olemaan kotona, niin ei tarvitse pitää turhaan päällä mitään valojen, television, läppärin tai sähkökiukaan kaltaisia vempeleitäkään.

Itse muista vielä 2000-luvun alussa kun tätä nykyistä digimeininkiä ei esimerkiksi vielä ollut, ja ihmiset tykkäsi käydä porukalla säännöllisesti ihan vain kävelemässä ja heittämässä siinä sivussa läppää, mitä pidempi reissu, sen parempi. Paikalliset nuoret taas tykkäsi jäädä esim. koulun jälkeen pelaamaan jotain pesäpalloa tai muuta joukkuelajia siihen kentälle, jotkut keräsi pienen kolehdin ja varasivat koulun salin, mihin menivät sitten pelaamaan sählyä, lentopalloa ja futsalia iltaisin, vanhat ihmiset tykkäsi fillaroida, tanssia, tehdä klapeja, haravoida, touhuta pihalla, kaikenlaisia sosiaalisia harrastuksia ilman mitään välikäsiä tai vempaimia ym.

Tuossa nyt esimerkiksi on muutama ihan perusidea mitä tarkoitan. Pelkästään säännöllisellä ulkoilulla ja ihmisten kanssa perinteiseen tapaan seurustelemalla voi näillä hinnoilla säästää vaikka kuinka paljon rahaa eikä sen säästämisen tarvitse olla mitään alakuloista luolamiesmeininkiä ja kotona värjöttelemistä. En tiedä johtuuko jostain yleisestä jännityksestä tai paniikista, mutta jostain syystä tällaisia perusasioita ei vain kuule kenenkään missään sanovan vaikka omasta mielestä jopa pitäisi nyt kun on tukalat paikat monella tämän asian kanssa.

dbgirl
Käyttäjä
240 viestiä

22.10.22 klo 23:45 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Jos tulevan talven apokalyptiset sähkölaskut ja niistä selviäminen huolettaa, niin sähkön kulutuksen säästämiseksi on olemassa ihan käytännöllisiä ja mukaviakin tapoja, kuten ulkoileminen.

Pitäisikö minun kävellä meidän kylää ympäri kahdeksan tuntia päivässä? Yhdessä kierroksessa menee sellainen 40 min. Tulee maisemiin vähän kyllästyttyä varmasti siinä ajassa. Kun on työttömänä eikä rahaa ole, niin mulle ei jää muuta kuin viihde (Prime on suht halpa ja kirjasto on ilmainen jos ei tee seutuvarauksia). Tekisin ihan mielelläni käsitöitä kyllä, jos niitä osaisin ja niihinkin menee paljon rahaa.

En siis kinata halua. Itse en vain keksi mitä tekisin kun ei ole rahaa eikä käsityötaitoja. Lukeminen ja leffojen/sarjojen katsominen on minulle ainut tekeminen. Molemmat vaatii sähköjä , lukeakaan ei voi pimeessä.

dbgirl
Käyttäjä
240 viestiä

23.10.22 klo 00:11 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos sulla on tapana pitää vesilasia yöpöydällä yötä varten ja olet kahvinjuoja, ja haluat veden olevan viileetä mutta säästää vettä ja tehdä kahvi valmiiksi aamua varten, niin huuhtele illalla ennen nukkumaanmenoa ensin kahvipannu niin vettä ei mene niin paljon pelkkään vedenvalutteluun jos haluaa viileetä vettä lasiin.

Oli vähän sekava viesti. Taustaa sen verran et meillä saa valuttaa aika kauan vettä ennen kuin tulee viileetä vettä hanasta.

Brutus
Käyttäjä
1276 viestiä

23.10.22 klo 10:03 - linkitä tähän kommenttiin: #

dbgirl kirjoitti:

Pitäisikö minun kävellä meidän kylää ympäri kahdeksan tuntia päivässä? Yhdessä kierroksessa menee sellainen 40 min.

Itse en ole enää aikoihin asunut kaupungissa enkä silloin opiskeluaikoinakaan sopeutunut sinne yhtään, joten en kyllä osaa sanoa mitä sellaisessa voi tehdä, mutta luulisi että siellä nyt jotain on tekemistä, ulkoilualuetta ja ainakin joku kenen kanssa jotain harrastaa. Itse olen täällä väljemmällä maaseudulla käynyt ilmaisella punttisalilla, polkenut vanhan fillarinrämän kanssa satoja kilometrejä viikossa ja mennyt muuten jalkaisin melkein yhtä paljon työnkin ohella, eikä näilläkään paljoa kukkaro ole kärsinyt. Siihen tietty kaikkea hyödyllistä puuhailua päälle, eikä sisällä ole tullut norkoiltua pitkiin aikoihin jotain paria tuntia enempää kun lataan soittimen samalla kun tulee koodattua tai selattua nopeasti nettiä.

dbgirl
Käyttäjä
240 viestiä

23.10.22 klo 12:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Brutus kirjoitti:

Itse en ole enää aikoihin asunut kaupungissa enkä silloin opiskeluaikoinakaan sopeutunut sinne yhtään, joten en kyllä osaa sanoa mitä sellaisessa voi tehdä, mutta luulisi että siellä nyt jotain on tekemistä, ulkoilualuetta ja ainakin joku kenen kanssa jotain harrastaa.

Se on hienoa jos itse olet sellainen ulkoilmakaveri. Itselläni ei kunto kestä. On tossa lähellä puisto jossa ei ole mitään tekemistä kun en lapsi enää ole niin ei oikein kehtaa kiipeillä sellasella pienellä telineellä. Lähistöllä on myös hyvät lenkkipolut mutta kuten sanoin kunto ei kestä ja kun on tää IBS niin vessan pitää olla aina lähettyvillä. Kaikki aina sanoo et älä oo koneella niin paljoa mut kun mulle ei ole oikein muuta mahdollisuutta jäljellä. Jos kunnon suursiivouksen tekisi tässä kämpässä, ja jotain tekisi siitä vähäsen joka päivä niin ei siinäkään menisi kuin korkeintaan kuukausi. Meidän kämppä on myös hyvin pimeä niin lukemiseen luonnonvalossa ei jää aurinkoisia päivinä kuin pari tuntia. Kauhulla odotan ens talvea koska joudun myös ravaamaan vessassa ympäri vuorokauden ja jos se pönttö ei vedä niin en tosiaan tiedä mitä sitten teen. Kirjoittamisharrastus on kans sellanen joka rasittaa niveliä ja vaatii sitä valoa. Maalaaminen samoten.

Muoks. Tarkoitus ei ollu hyökätä sua vastaan. Sun vinkit on tosi hyvät yleispätevät jotka nyt ei vain toimi mun kohdalla.

dbgirl
Käyttäjä
240 viestiä

23.10.22 klo 14:52 - linkitä tähän kommenttiin: #

Jos pitää eläimistä ja kärsii masennuksesta eikä itsellä ole lemmikkejä niin kannattaa mennä lenkille siihen aikaan kun tietää koiranulkoiluttajien menevän sillä omalla lenkillään. Se on ainakin mun päivän piristys ja pelastus.

Kirjastoa kannattaa hyödyntää, suurimmilta osiltaan ilmainen julkinen palvelu. Kirjojen, leffojen ja musiikin lisäks sieltä saa myös kuntoiluvälineitä lainaan.

Miihkali
Moderaattori
2771 viestiä

23.10.22 klo 20:24 - linkitä tähän kommenttiin: #

Koirista ja ulkoiluttajista tuli mieleen katu, jonka lähellä asuin aikoinaan. Katu tai oikeammin hiekkatie sijaitsi Haritussa, ja sen lähellä oli joku opiskelijoille tarkoitettu rivitalo. En muista tien nimeä, mutta se oli päällystämätön ja mutainen. Ulkoiluttajat suosivat sitä, ehkä siksi kun ei tarvinnut ylittää autoteitä, jos kulki sitä pitkin. Koirat paskoivat siihen pitkin talvea ja keväisin lumien sulaessa oli tie aina sekoitus muta- ja sontavelliä.

Jautsi
Käyttäjä
121 viestiä

25.10.22 klo 06:22 - linkitä tähän kommenttiin: #

Olen viime viikkoina saapastellut ulkosalla paitsi kissoja ulkoiluttaessa myös ja varsinkin lehtiä haravoidessa. Nyt ne lehdet alkavat jo käydä meidän tontilla vähiin, mutta lähialueen maastossa niitä makoilee kunnon itätuulta odottelemassa. Idästä tuullessa ne sitten pelmahtavat meidän tontille, jota olen yrittänyt pitää puhtoisena tai jotain siihen suuntaan. Aikaisempina vuosina sain haravoidessa kerätä myös useampia koiranjätöksiä samaan säkkiin, mutta nyt ovat koiranulkoiluttajat alkaneet keräämään lemmikkiensä tarpeenteot.

Meillä on pihassa ihan tien varressa isohko vaahtera, jonka lehdet putoilevat osaksi tielle. Olen tieltäkin niitä kerännyt, etteivät ihmiset tulisi väittämään liukastuneensa niihin lehtiin. Tässä voisikin olla yksi ihan varteenotettava ansaintakeino: teloo itseään ja vähän repii vaatteitaan sopivista kohdin ja vaatii vaahteranomistajalta korvauksia. Siinä jo vähän tienaakin ulkoilulla.

Brutus
Käyttäjä
1276 viestiä

25.10.22 klo 14:33 - linkitä tähän kommenttiin: #

Vaahtera onkin vähän harmilloinen puu jossain taajamassa kun se roskaa koko naapuruston ja levittää siementään kuin rikkaruoho. Ulkoisesti ne on tosi komeita puita, etenkin syksymmällä kun ne lehdet saa vähän väriä. Mukulana oli kiva kiipeillä vähän joka paikassa, ja alhaalta asti kiemurtelevat vaahterat sopi sellaiseenkin erityisen hyvin.

Tämmöisen kikan olen joskus kuullut, millä saa itsensä nopeasti liikkeelle vaikkei haluttaisi: laske kolmeen, sano "nyt" ja hyppää seisomaan. Vähän hassu temppu, mutta tuntuu toimivan, koska tuossa kasataan siihen aloittamiseen vähän momentumia taakse ja hanurinsa nostaminen on muutenkin se isoin este minkään järjellisen tekemisen aloittamiselle.

Muistan kanssa joskus lukeneeni tällaisesta, että jonkin mielivaltaisen suorituksen onnistumisen todennäköisyys kasvaa miettimällä erilaisia skenaarioita mitä tapahtuu jos homma meneekin reisille ja miettimällä eri tapoja miten. Pelkästään mielessään visualisoimisesta pitäisi olla tällaisesta huomattavasti hyötyä vrt jos pähkäilisi pelkästään sen onnistumisen perään.

Dekkari
Käyttäjä
277 viestiä

08.11.22 klo 19:56 - linkitä tähän kommenttiin: #

Yksi urheiluun liittyvä niksi tuli mieleen. Jos haluaa harrastaa voimamieslajeja halvalla, niin ottaa kaksi 10L ämpäriä. Menee uimarannalle, täyttää ne vedellä sekä hiekalla ja kävelee rantaa pitkin. Noin tulee tehtyä farmarikävelyä.

ämpäreillä voi harrastaa myös voimaportaita jos paikalla on jokin koroke tai portaat. Niillä voi harrastaa myös hyvin lastausta, mutta silloin kannattaa hankkia kannet. Oikeastaan niillä voi harrastaa mitä voimailua vaan mitä tulee mieleen, mutta nuo ovat yleisimmät mitä voi harrastaa.

Treenin jälkeen ämpärin sisällön voi kipata ja lähteä kotiin.

Lassomies
Käyttäjä
531 viestiä

08.11.22 klo 22:49 - linkitä tähän kommenttiin: #

Dekkari kirjoitti:

Jos haluaa harrastaa voimamieslajeja halvalla, niin ottaa kaksi 10L ämpäriä. --
Oikeastaan niillä voi harrastaa mitä voimailua vaan mitä tulee mieleen, mutta nuo ovat yleisimmät mitä voi harrastaa.

*Gordon Liu approves this message*

JuicyFruity
Käyttäjä
159 viestiä

24.11.22 klo 23:20 - linkitä tähän kommenttiin: #

Nuku suurin osa päivästä, niin rahaa ei mene syömiseen niin paljon.

Keskustelut