Katastrofista taidetta: The Disaster Artist

The Disaster Artist on hersyvä muistutus siitä, että Hollywoodissa on useampiakin tapoja päästä legendaksi - eikä mitään rajoja sille, mitä voi saavuttaa, kun ei lainkaan tiedä mitä on tekemässä.


Vuonna 2003 ilmestyi rutikuiva triangelidraama, jonka oli kirjoittanut, ohjannut ja tuottanut Tommy Wiseau. Hän vuokrasi projektilleen jättimäisen mainoskyltin, joka tekijänsä lurppasilmäisellä kuvalla lupasi "Tennessee Williamsin tasoista draamaa". The Room hävisi kahdesta teatteristaan kahden viikon kuluttua tienattuaan alle 2 000 dollaria. Wiseau jatkoi mainoskyltin vuokraa 5 000 dollarilla kuussa viiden vuoden ajan.

Vuosien varrella The Room alkoi elää omaa elämäänsä keskiyön näytöksissä ja Wiseausta tuli myyttinen hahmo. Ihmiset jonottivat muovilusikoiden kanssa voidakseen huutaa valkokankaalle kommentteja dialogista, näyttelijäsuorituksista ja oudoista juonenkäänteistä. Vuonna 2013 Wiseaun ystävä, The Roomissa näytellyt Greg Sestero kirjoitti The Disaster Artistin.

Luonnos nuoren näyttelijän ensiaskelista Los Angelesissa ja tutustumisesta elokuvakoulun outoon luokkakaveriin päätyi James Francolle, joka ihastui sympaattiseen ja hauskaan teokseen kompuroivasta kuvausprojektista.

- Tommy teki draaman, ja ihmiset nauroivatkin sille, Franco toteaa.

- Gregin kirja kertoo Hollywoodista, mutta se on myös tarina sen ulkopuolisten tekijöiden ystävyydestä. Se muistutti minua rakastamastani Ed Wood -elokuvasta.

19-vuotias Sestero tapasi Wiseaun näyttelijäkurssilla, jolla tämä veti häkellyttävän version Marlon Brandon kuuluisaksi tekemästä romahduskohtauksesta Viettelysten vaunussa.

- Hän teki oikeastaan kaiken teknisesti väärin, mutta siitä ei voinut irrottaa katsettaan, Sestero toteaa. - Suoritus oli katastrofi, mutta siinä oli jotain outoa taidetta. Monologin jälkeen tiesin, että tulisimme toimeen.

Sesteron kirjan mukaan myös The Roomin tuotanto oli kahdeksan kuukauden eeppinen katastrofi. Pankkiiri-Johnnyn (Wiseau), hänen vaimonsa (Juliette Danielle) ja parhaan ystävänsä (Sestero) rakkauspulmista kertova elokuva on täynnä kamalaa dialogia, luokatonta näyttelemistä ja kerronnallisia umpikujia.

Wiseau erotti ja palkkasi ihmisiä oikkujensa mukaan, kuvasi yhtäaikaa filmillä ja digitaalisesti ja käytti tuhansia taaloja laitteistoihin, joita tuotannot yleensä vuokraavat. Jossain vaiheessa pienen, riippumattoman projektin työryhmä koostui 400 ihmisestä.

Päähenkilönä Wiseau hyödynsi Sesterolle jo koulussa tutuksi tullutta raapivaa ja lepattavaa metodinäyttelemistään. Hän lainasi ihailemansa James Deanin kuuluisat Nuori kapinallinen -vuorosanat "You're tearing me apart!" kohtaukseen, josta tuli yksi The Roomin pilkatuimpia hetkiä.
James Franco muistaa nähneensä Wiseaun mainostaulun Los Angelesissa uransa alkuaikoina, mutta ei ollut kiinnittänyt siihen huomiota. The Disaster Artist -kirjaa lukiessaan hän ei vielä ollut nähnyt The Roomia, mutta sitten Wiseaun luonnonlakeja uhmaava suoritus teki häneen vaikutuksen.

- Hän kamppailee ollakseen jotain samalla, kun hän tuskailee kaiken muun tielle tulevan kanssa, ja se näkyy suorituksessa, James Franco selostaa. - Hänen Johnnynsa käy lähes dostojevskilaista taistelua. The Roomissa hän aidosti yrittää välittää tunteitaan, elämänkokemustaan ja maailman hyljeksimäksi joutumisen tuottamaa pettymystä.

- Greg saattoi olla ensimmäinen, joka näki Tommyn oudon ulkokuoren läpi ja kohteli häntä ihmisenä, aprikoi Dave Franco. - Greg oli ystävä, joka arvosti Tommya. Tommy taas kannusti ja tuki Gregiä toisin kuin tämän vanhemmat. Greg varmaan tiesi takaraivossaan, että Tommy sepitti asioita lennosta, mutta ei välittänyt, koska he olivat ystäviä.



James Franco näki Wiseaun matkassa maineeseen surrealistisen ja modernin version amerikkalaisesta unelmasta.

- Tyyppi haluaa leffatähdeksi. Vastoin kaikkia odotuksia hän rahoittaa ja ohjaa visionsa, ja ihmiset rakastavat sitä, Franco listaa. - Ei tietysti niin kuin Tommy kuvitteli, mutta sitä hän ei voinut tietää.

Franco löysi yhteneväisyyksiä itsensä ja Wiseaun välillä.

- On hyväksyttävä, että ihmisillä on sellainen käsitys kuin he haluavat, mutta samalla on oltava oma itsensä. Gregin kirja kuvaa kauniisti Tommyn unelmia, hänen haluaan breikata Hollywoodissa. Ne ovat luovan ihmisien haaveita: päästä tekemään jotain, joka tavoittaa monia, ja löytää työn kautta oma yhteisönsä.

Franco oli vielä tekemässä The Interview -elokuvaansa, kun hän puhui Wiseaun ja Sesteron kanssa puhelimessa keskellä yötä.

- En tiennyt millainen kontrollifriikki Tommy olisi, tai oliko hän muuttunut The Roomin ajoista. Hän kysyi kuka esittäisi häntä. Kun en vielä tiennyt, hän ehdotti tietysti Johnny Deppiä, yhtä maailman suurimmista tähdistä, Franco nauraa.

Sestero ehdotti, että Franco tarttuisi itse rooliin.

- Olen seurannut hänen uraansa James Dean -tv-elokuvasta lähtien, Sestero kertoo. - Hän on paras Dean, jonka olen nähnyt, ja meidän tarinassamme on paljon ystävyyttämme inspiroineen Deanin henkeä "You're tearing me apart" -dialogeineen.

Käsikirjoituksen valmistuttua James Franco värväsi veljensä Dave Francon Greg Sesteron rooliin. Muutamaa komediallista lyhytelokuvaa lukuunottamatta veljekset eivät ole aikaisemmin näytelleet yhdessä. Dave Franco on halunnut luoda omaa uraansa ilman kuuluisamman isoveljensä apua.

- Tiesin tekemistämme Funny or Die -videoista, että dynamiikkamme olisi täydellinen The Disaster Artistin keskeiseen ystävyyssuhteeseen, James Franco toteaa.

Veljen ehdotus sai Dave Francon katsastamaan The Roomin ensimmäistä kertaa.

- Ensimmäinen ajatukseni oli, että kuinka tämä sekasotku on ikinä saatu kasaan ja miksi ihmeessä se on hitti. Mutta toisaalta se erottui kaiken maailman Sharknadoista, koska Tommyn mieleen ei pälkähtänytkään, että hän olisi tekemässä huonoa elokuvaa. Aikomukset The Roomin takana olivat niin puhtaat, että hän todennäköisesti odotti voittavansa Oscarin suorituksestaan.





Työteliäälle James Francolle on tyypillistä uppoutua roolihahmoihinsa oli kyseessä sitten James Dean, 127 tunniksi loukkuun jäävä vaeltaja tai Spring Breakersin gangstaräppäri. Samaa pakkomielteistä lähestymistapaa hän käytti Wiseau-minäänsä.

- Elokuvan pyöriminen ympäri maailmaa kertoo, että se on muutakin kuin vain järkyttävän huono elokuva, jolle on kiva nauraa. Tommy Wiseau pisti koko sydämensä peliin. The Roomissa on jotain mitä muissa huonoissa elokuvissa ei ole: puhdasta intohimoa, James Franco päättää.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Warner Bros. 07.12.2017 klo 17:00

Uusimmat artikkelit

Vuosi jona hän palasi kotiin: Halloween-ikonit jälleen valkokankaalla

Tänä vuonna on kulunut 40 vuotta siitä, kun John Carpenterin kauhuelokuvan maastoa mullistanut Halloween – naamioiden yö -klassikko sai ensi-iltansa. Tosin Suomessa elokuva tuli teattereihin vasta vuoden 1979 kesällä, mutta mitäs me pienistä.

Jouni Vikman

Kaatunut valtakunta on uskollinen Jurassic Parkin perinnölle

Jurassic World: Kaatunut valtakunta jatkaa suosittua elokuvasarjaa muutamaa vuotta edellisen osan tapahtumien jälkeen.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Universal

Miten Deadpool 2 poikkeaa alkuperäisestä? Hahmon parissa vuosia puuhannut Ryan Reynolds kertoo

Ensimmäinen Deadpool rikkoi ennätyksiä. Jatko-osaa tehdessä ennakkopaineet olivat kovat.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: 20th Century Fox

Dwayne Johnsonin uudessa toimintaseikkailussa hirviöt tuhoavat kaupunkeja

Rampage on 1980-luvun videopeli, jossa pelaajien ohjastamat jättihirviöt tuhosivat kaupunkeja. Nyt siitä on tehty toimintaseikkailu, jonka pääosassa on Dwayne Johnson.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Warner Bros.

Wallace & Gromitin tekijöiden uusi animaatio oli mammuttiurakka!

Luolamies on Wallace & Gromitin ja Late Lampaan kodin, Aardman-studion, uusin stop motion -animaatiokomedia.

Toimittanut Jouni Vikman / Haastattelu: Studiocanal S.A.S

Näytä lisää artikkeleita...