Hahmoja ja tarinoita Hollywoodin taustalla

Toisin kuin Suomessa, missä pitkät elokuvat ovat käytännössä aina valtion tukemia, länsimaisen elokuvan mekassa Hollywoodissa elokuvien rahoituksesta vastaavat jättimäiset rahoituskonsernit, eli studiot. Eikä näitä studioita ole montaa, mikä selittääkin pitkälti mainstream-elokuvan hyvin samankaltaiset ja yhtenäiset lajityyppien edustajat. Usein puhutaan "The Big Six" -kuusikosta, johon kuuluvat jo Hollywoodin kulta-ajoilta 1930-40-luvulta ponnistavat Warner Bros Pictures, Walt Disney Pictures, Universal Pictures, Columbia Pictures, 20th Century Fox ja Paramount Pictures. Kaikilla major-studioilla on myös omat levitysyhtiöt sekä pienempiä tytäryhtiötä, jotka painottavat erilaisiin genre-elokuviin ja pääkonsernista poikkeavaan toimintaan. Lisäksi joillain studioilla on myös omia tv-kanavia.

Major-studiot ovat yleisölle jokseenkin kasvottomia ja yhtiörakenteet ovat niin monimutkaisia, että mittavissa yhteistyö- ja sopimusviidakoissa on vaikea pysyä kärryillä mikä studio vastaa mistäkin ja mitkä yhtiöt ovat pohjimmiltaan samassa omistuksessa. Monen major-konsernin taustalta löytyy kuitenkin inhimillisiä ja persoonallisia perustamistarinoita ja hahmoja.

Kaiken takana on koira

Time Warner on maailman kolmanneksi suurin mediayhtiö, joka omistaa nykyisin useita kymmeniä brändejä kuten tv-kanavia, lehtiä, sarjakuvayhtiön, verkkoalan yrityksiä, baseball-joukkueen, urheiluyrityksiä sekä tietysti elokuvastudioita. Harva kuitenkaan muistaa, että yrityksen taustalta löytyvä, vuonna 1923 perustettu Warner Brothers sai alkunsa yhdestä koirasta. Leevi and the Leavingsin kappaleenakin tunnettu Rin Tin Tin oli vaikuttavia temppuja yleisölle tehnyt saksanpaimenkoira, joka päätyi stunttaamaan sutta Warner Brothersin ensimmäiseen elokuvaan Man from Hell's River vuonna 1922, kun elokuvaan alunperin castatty susi ei suostunut tottelemaan. Taitavan koiran ansiosta elokuvasta tuli jättimäinen hitti, joka oli Warner Brothersin ensimmäinen suuri lähtölaukaus menestyksekkäälle studiouralle. Rin Tin Tin sai roolistaan vuonna 1929 myös eniten ääniä päästäkseen ehdolle parhaan näyttelijän Oscarista, mutta Oscar-akatemia halusi rajata ehdokkuuden vain ihmisten välille. Rin Tin Tin teki lopulta uransa aikana 26 menestynyttä elokuvaroolia.

Tähtikulttuurin syntysijoilla

Varsinaisesti näyttelijöiden henkilöimisestä vastaa sen sijaan Universal Studios. Studion perusti aikoinaan saksanjuutalainen siirtolainen Carl Laemmle, joka alkoi pyörittää nickelodeon-elokuvateattereita vuonna 1905. Vuodesta 1908 alkaen kaikkien teattereiden piti alkaa maksaa patenttimaksua Thomas Edisonin säätiölle, jonka nimissä useat elokuva-alan laitteet olivat ja joka tarjosi esitettävät elokuvat. Laemmle oli tyytymätön Edisonin patenttimaksuihin joten perusti oman tuotantoyhtiön, Independent Movie Pictures Companyn, ja alkoi tehdä omia elokuvia. Toisin kuin Edison, Laemmle lisäsi elokuviin niissä esiintyvien näyttelijöiden nimet ja alkoi sitä kautta houkutella tunnettuja näyttelijöitä elokuviinsa. Vuonna 1910 Laemmle käytti jopa yhtä näyttelijää, Florence Lawrencea (kuvassa), elokuvan markkinoinnissa, mitä ei oltu tehty koskaan aiemmin. Pitkälti juuri tämän takia Lawrencea onkin sanottu maailman ensimmäiseksi filmitähdeksi. Pikkuhiljaa tähtikulttuuria kehittänyt tuotantoyhtiö kasvoi ja muuttui vuonna 1925 Universal Pictures Companyksi.

Studio taiteilijoille

United Artists on ensimmäinen studio, joka nimensä mukaisesti perustettiin vuonna 1919 aikansa suurten taiteilijoiden yhteisenä pyrkimyksenä saada tuotantoyhtiö, joka tarjoaa luoville tekijöille vapautta ja vastuuta omiin töihinsä. Studion perustamisesta vastaavat Charles Chaplin, Oscar-palkittu näyttelijä Mary Pickford sekä Pickfordin aviomies, näyttelijä ja ohjaaja Douglas Fairbanks sekä esimerkiksi Kansankunnan synty -elokuvasta muistettu ohjaaja ja tuottaja D.W. Griffith. United Artists vastasi aikoinaan esimerkiksi ensimmäisistä James Bond -elokuvista sekä Rocky-elokuvasarjasta, mutta yleensä se pyrki muita Hollywood-studioita taiteellisempaan suuntaan eikä yleisöhitteihin. Vuonna 1980 studio koki lähes loppunsa, kun sen tuottama jättituotanto, alunperin neljätuntinen lännenelokuva Heaven's Gate floppasi täydellisesti. 44 miljoonalla dollarin budjetilla tehty elokuva tuotti lopulta vain 3 miljoonaa dollaria. Elokuvan jälkeen United Artists myytiin toiselle studiolle, MGM:lle, jonka alaisuudessa se toimi omalla nimellään. United Artistsin itsenäinen taival kuitenkin jatkui vuonna 2006, kun tuottajanakin työskentelevä Tom Cruise ja hänen tuottajaparinsa Paula Wagner perustivat studion uudestaan. Nykyisin studio on kuitenkin jälleen MGM:n omistuksessa.

Oman tiensä kulkija Disney

Major-studioiden omaperäisin ja tunnetuin tarina on varmasti animaatio- ja lastenelokuvahistorian kaikkien aikojen tärkeimmällä tekijällä, Walt Disney Picturesilla. Veljekset Walt ja Roy Disney perustivat kahden miehen animaatiostudion vuonna 1923, missä piirsivät esimerkiksi Mikki Hiiren esiasteen Oswald the Lucky Rabbitin. Oswaldin oikeudet jäivät siitä vastanneelle Universal Pictures -studiolle, jolloin Walt kehitteli Disneyn tunnushahmoksi nousseen Mikin, jonka persoonan pohjana Waltin sanotaan käyttäneen itseään. Disney tunnetaan useista ainutlaatuisista vaiheistaan, mutta ehkä merkittävin ero muihin major-studioihin on se kuinka Disney on laajentanut brändinsä konkreettiseen maailmaan huvipuistojensa ja kaiken kattavien markkinointituotteidensa kautta. Myös Walt Disneyn Picturesin elokuvien alussa nähtävä tuotantotunnus on ainoa laatuaan maailmassa, sillä tunnuksessa esitettävä Tuhkimon linna löytyy oikeasti jokaisesta Disneyn huvipuistosta.

Studiotoimintakokeilua myös Suomessa

Suomessa elokuvien rahoitusmalli on täysin toinen kun studioiden hallitsemassa Hollywoodissa. Meillä käytännössä kaikki pitkät elokuvat hakevat suuren osan rahoituksestaan Suomen Elokuvasäätiöstä, eli SES:stä, jonka tulostoimintaa ohjataan kulttuuri- ja opetusministeriöstä. Säätiön kaikki tuet tulevat Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovaroista, eli Suomessa pitkät elokuvat ovat lähes aina valtion tuella rahoitettuja. Mutta Suomenkin elokuvahistoriasta kuitenkin löytyy studioiden toimintamallia mukaillut yritys, ledengaarinen Suomi-Filmi. Vuonna 1919 perustettu Suomi-Filmi mukaili vahvasti Amerikan serkkujensa toimintaperiaatteita; yritys maahantoi ja valmisti elokuvia lähes yksinvaltiaana Suomessa vuosikymmenten ajan sekä pyöritti lisäksi elokuvateatteritoimintaa. Suomi-Filmikin lähti liikkeelle pienestä, sillä sen ensimmäiset elokuvat olivat yhtiön ensimmäisen toimitusjohtajan, Erkki Karun (kuvassa), käsikirjoittamia, ohjaamia ja tuottamia. Suomi-Filmi teki olemassaolonsa aikana noin 160 pitkää elokuvaa, joista viimeinen oli vuonna 1980 tuotettu Tulitikkuja lainaamassa.

Niina Virtanen 04.09.2014 klo 14:18

Uusimmat artikkelit

Ydinsukellusvene Kurskin uppoaminen siirtyi valkokankaalle

Tanskalaisohjaaja tarttui venäläisen ydinsukellusveneen tarinaan.

Jouni Vikman

Creedin ja Rockyn tarina jatkuu

Creed II on Sylvester Stallonen ideoima jatko Creedin tarinalle, joka ammentaa kaukaa Rocky-saagan historiasta.

Jouni Vikman

Kovia aikoja El Royalessa

Neljä muukalaista kirjautuu sisään El Royale -hotelliin. Siitä eteenpäin asiat menevät vain huonompaan suuntaan.

Jouni Vikman

Predator on päivitetty nykyaikaan

Uusi näkemys on ohjaajan mukaan enemmän UFO-kokemus kuin fantasiaseikkailu

Jouni Vikman

Vuosi jona hän palasi kotiin: Halloween-ikonit jälleen valkokankaalla

Tänä vuonna on kulunut 40 vuotta siitä, kun John Carpenterin kauhuelokuvan maastoa mullistanut Halloween – naamioiden yö -klassikko sai ensi-iltansa. Tosin Suomessa elokuva tuli teattereihin vasta vuoden 1979 kesällä, mutta mitäs me pienistä.

Jouni Vikman

Näytä lisää artikkeleita...