Tähtiin kirjoitettu superhitti

Heinäkuussa suomalaistenkin fanien toiveisiin vastataan, kun vuoden suurin nuorisoelokuvailmiö Tähtiin kirjoitettu virhe saa Suomen ensi-iltansa.

Yllätyshitiksi noussut elokuva kertoo 16-vuotiaasta tytöstä, Hazelista (Shailene Woodley), joka sairastaa pitkälle edennyttä kilpirauhassyöpää ja tapaa syöpäpotilaiden tukitapaamisessa nuoren miehen, Augustuksen (Ansel Elgort), joka on menettänyt jalkansa syöpäsairauden seurauksena. Älykästä, ironista ja nokkelaa dialogia veistelevät nuoret ystävystyvät, ihastuvat ja löytävät sairauden ja elämän haurauden keskeltä toisistaan jotain syvää ja aitoa.

Ilmiö alkuperäiseltä nimeltään The Fault in Our Stars, tai kuten amerikkalainen teiniyleisö sen tuntee - TFIOS - sai alkunsa 2000-luvun alussa, kun juuri yliopistosta valmistunut amerikkalainen John Green työskenteli hengellisessä työssä opiskelijakappalaisena lastensairaalassa. Green liikuttui huomatessaan kuinka inhimillisyydessään samanlaisia kuolemansairaat nuoret ovat kuin terveetkin. Kokemustensa innoittamana Green kirjoitti vuonna 2011 julkaistun Tähtiin kirjoitettu virhe -romaanin, joka nousi nopeasti julkaisemisensa jälkeen myyntilistojen ykköseksi.

Samaan aikaan kun Green kirjoitti menestysromaaniaan, hän alusti tulevaa mediamylläkkää luomalla itsestään sosiaalisen median brändin ja yhden Youtuben seuratuimmista videobloggaajista. Vuonna 2007 Green alkoi pitää veljensä Hankin kanssa videoblogia VlogBrothers, missä veljet höpöttelevät ja tarinoivat tahoillaan elämästään (kuva yhdestä Greenin videosta). "Don't Forget to Be Awesome" -tunnuslauseella varustetut sympaattiset ja innokkaat nörttiveljekset saivat Youtube-yleisön puolelleen, jotka nimesivät itsensä fanittamisen myötä NerdFightereiksi. VlogBrothersin lisäksi Greenin veljekset ovat kehittäneet Project for Awesome -nimisen hyväntekeväisyysliikkeen ja luoneet useita menestyneitä Youtube-kanavia, kuten Crash Coursen, joka pitää sisällään opetusvideoita tieteestä, kirjallisuudesta ja historiasta.

Ennennäkemätön some-villitys

Romaanin intohimoisen fanittamisen ja kirjailija Greenin tunnettuuden vuoksi elokuvan toteuttanut studio Twentieth Century Fox teki jo elokuvaa suunniteltaessa tietoisen päätöksen toteuttaa se tiiviissä yhteistyössä olemassaolevan fanikannan kanssa, ei siitä irrallisena. YA-, eli niin sanottuihin Young Adults -elokuviin perehtynyt bloggaaja Sarai Cruz kertoi Yahoo Moviesille, ettei ole koskaan aiemmin nähnyt vastaavaa markkinointikampanjaa muiden saman genren elokuvien yhteydessä. Jo kuvausten aikaan eri sosiaalisiin medioihin; Facebookkiin, Instagramiin ja Tumblriin tykitettiin kuvia ja viestejä, joissa kerrottiin faneille mitä tehdään ja mitä kuvauksissa tapahtuu. Samaan aikaan Green twiittasi kuvauksista viestejä, joissa kertoi esimerkiksi itkeskelevänsä kuvauspaikalla jatkuvasti, koska on niin onnellinen nähdessään että kirjaa todella filmatisoidaan.

Kuvausten jälkeen viestittäminen jatkui esimerkiksi julkaisemalla pätkiä elokuvasta sekä järjestämällä fanitapaamisia ja ennakkonäytöksiä. Fanitapaamiset olivat niin suosittuja, että yksi näyttelijöiden ja fanien tapaaminen ostoskeskuksessa Miamissa oli pakko lopettaa kesken, sillä yleisöä saapui paikalle huomattavasti enemmän kuin odotettiin, ja käsillä oli joukkokaaos. YA-bloggaaja Cruz kirjoittaa, että vastaavassa Nälkäpeli-elokuvan tapahtumassa pari vuotta aiemmin oli vain noin viidesosa väkeä TFIOS-yleisöstä.

Fanien keskuudessa tämän kaltainen huomioiminen oli Miamin kaaoksesta huolimatta hyvin tervetullutta ja sai heidät tuntemaan, että he ovat osa ilmiötä ja heitä kuunnellaan. Innostunut fanikansa toimi tietysti juuri niin kuin tuotantokoneisto toivoi: retweettasi, bloggasi, kokosi Pinterest-seiniä ja Tumblr-sivuja ja synnytti suuremman määrän ennakkohypeä ja mainostusta kuin mihin elokuvan markkinointitiimi olisi koskaan yksistään pystynyt. Ja tämä kaikki ennen elokuvan ensi-iltaa. Variety-lehden kesäkuun alussa julkaisemat some-mittarit todistivat, että sosiaalisen median ilmiön synnyttäminen toi tulosta myös lukujen valossa (kuvassa).

Some-hypen luominen kannatti myös lippuluukulla. Kesäkuussa 2014, kolmisen vuotta kirjan ilmestymisen jälkeen Tähtiin kirjoitettu virhe -elokuva sai ensi-iltansa, ja oli jo ensi-iltaviikonloppuna ilmiö. Hollywoodin mittapuulla hyvin halvalla, noin 12 miljoonalla dollarilla, tehty elokuva tienasi pelkästään avajaisviikonloppunaan Yhdysvalloissa 48 miljoonaa, ja ohitti viikonlopun katsojaluvuissa niin Disneyn Pahattaren kuin Tom Cruisen Edge of Tomorrown.

Seuraava ilmiö vakavat teinielokuvat?

Elokuvaa on kiitelty teinielokuvabuumin älykkääksi edustajaksi, joka ei aliarvioi teini-ikäistä kohdeyleisöään epäuskottavalla saippuoopperalla tai perinteisellä high school -parisuhdedraamalla. Syvällinen elokuva ei tyydy Nicholas Sparks -henkiseen melodraamasiirappiin tai Twilightin tyyliseen fantasialla kuorrutettuun intohimoon, vaan sisältää aitoja ja vaikeitakin teemoja elämästä, kuolemasta ja syvistä peloista.

Se, mikä Tähtiin kirjoitettua virhettä ja maailman menestyneimpiä viihteellisempiä nuorisoelokuvia yhdistää, on syvän ihastuksen ja ensirakkauden kuvaus. Voimakkaasti jaloillaan ja ennen kaikkea sosiaalisen median metelillään äänestänyt yleisö on osoittanut, että se kaipaa syvien tunteiden kuvausta myös älyllisissä ja vakavissa tarinoissa. Elokuva kuitenkin eroaa muista samaa kohdeyleisöä tavoittelevista elokuvista ennen kaikkea sillä, että siitä on lähes mahdoton tehdä suoria jatko-osia. Hazelin ja Augustuksen tarina ei yhtä romaania pidemmälle jatku. Megamenestyksen jälkeen olisi kuitenkin vaikea kuvitella etteivätkö Hollywoodin tuottajaporhot pohtisi kuumeisesti miten TFIOS:n tarinaa ja menestystä voisi jatkaa. Vain aika näyttää käynnistääkö TFIOS vampyyreihin, ihmissusiin, noitiin ja muihin fantasiatarinoihin keskittyneiden nuorisoelokuvien jälkeen vakavien ja pohdiskelevien nuorisoelokuvien buumin. Kuitenkin jos historia yhtään toistaa itseään, tulevina vuosina tullaan kyynelehtimään yhden jos toisenkin vakavan nuorisoelokuvan äärellä.

Niina Virtanen 19.06.2014 klo 13:07

Uusimmat artikkelit

Ydinsukellusvene Kurskin uppoaminen siirtyi valkokankaalle

Tanskalaisohjaaja tarttui venäläisen ydinsukellusveneen tarinaan.

Jouni Vikman

Creedin ja Rockyn tarina jatkuu

Creed II on Sylvester Stallonen ideoima jatko Creedin tarinalle, joka ammentaa kaukaa Rocky-saagan historiasta.

Jouni Vikman

Kovia aikoja El Royalessa

Neljä muukalaista kirjautuu sisään El Royale -hotelliin. Siitä eteenpäin asiat menevät vain huonompaan suuntaan.

Jouni Vikman

Predator on päivitetty nykyaikaan

Uusi näkemys on ohjaajan mukaan enemmän UFO-kokemus kuin fantasiaseikkailu

Jouni Vikman

Vuosi jona hän palasi kotiin: Halloween-ikonit jälleen valkokankaalla

Tänä vuonna on kulunut 40 vuotta siitä, kun John Carpenterin kauhuelokuvan maastoa mullistanut Halloween – naamioiden yö -klassikko sai ensi-iltansa. Tosin Suomessa elokuva tuli teattereihin vasta vuoden 1979 kesällä, mutta mitäs me pienistä.

Jouni Vikman

Näytä lisää artikkeleita...